مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمدباقر قالیباف شهردار تهران روز شنبه 18 مهر طولانی‌ترین پل فلزی تهران موسوم به پل روشندلان را افتتاح کرد.

شهردار تهران طی سخنانی در مراسم افتتاح طولانی‌ترین پل فلزی تهران، ساخت پل روشندلان را در نوع خود یک پروژه کم نظیر دانست.

دکتر محمد باقر قالیباف اظهار داشت: پل سواره روی روشندلان یکی از پروژه‌های مهم شهر تهران محسوب می‌شود که سبب تسهیل ترافیک در خیابان انقلاب و رفع گلوگاه‌های ترافیکی در تقاطع‌های این خیابان با خیابان‌های روشندلان، پیچ شمیران و بهار می‌شود.

شهردار تهران افزود: ابتدا قرار بود این تقاطع غیر همسطح تنها تقاطع روشندلان و خیابان انقلاب را تحت پوشش قرار دهد اما سرانجام تصمیم بر آن شد که این پل از سه تقاطع مهم خیابان انقلاب عبور کند و مسیر ویژه‌ای نیز برای تردد اتوبوس‌های تندور روی این پل در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه کسبه، ساکنین و کسانی که در ترددهای روزانه‌شان از مسیر احداث این پل تردد می‌کردند طی یکسال گذشته سختی‌های زیادی را متحمل شده‌اند که باید از آن‌ها به خاطر تحمل مشکلات تشکر کرد، افزود: برای انجام پروژه‌های شهری تمام تلاشمان این است که ضمن رعایت اولویت‌ها، به پروژه‌های کوچک همان میزان توجه کنیم که پروژه‌های بزرگ و فرامنطقه‌ای برایمان اهمیت دارد .

شهردار تهران تصریح کرد: با وجود رکود اقتصادی، اداره شهر بزرگی مانند تهران کار سختی است اما ما به شهروندان قول میدهیم که کارها را در مسیر صحیح خود انجام داده و همان قدر که به پروژه‌های عمرانی توجه داریم، پروژه‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی را نیز با جدیت پیگیری کنیم چنانچه اکنون بالغ بر 3 میلیون متر مربع فضای فرهنگی و اجتماعی، مذهبی و ورزشی در تهران در دست اجرا است.

قالیباف خاطر نشان کرد: باغ موزه دفاع مقدس که در دهه فجر امسال به بهره برداری می‌رسد یکی از پروژه‌های کم نظیر و ماندگار حوزه فرهنگی خواهد بود و همچنین تالاری فرهنگی - هنری با 5 هزار نفر جمعیت  و بر اساس آخرین استانداردها و فن آوری‌های روز در دست احداث است که به زودی به بهره بردری خواهد رسید.

وی تاکید کرد : مدیریت شهری تمام تلاش خود را برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در شهر تهران به کار خواهد بست و رسانه‌ها باید با دقت نسبت به انعکاس عملکرد و کارهایی که صورت می‌گیرد اقدام کنند و نقاط قوت و ضعف‌ها را منعکس نمایند اما متاسفانه گاهی اوقات نوشته‌ها و انعکاس مطالب از مدار انصاف خارج می‌شود و کم لطفی و کم محبتی‌هایی نسبت به مجموعه افرادی که شبانه روز و به طور جهادی برای بهبود وضعیت شهر و اجرای پروژه‌ها تلاش می‌کنند صورت می‌گیرد.

شهردار پایتخت خاطر نشان کرد: حداقل حقوق شهروندان این است که بدانند پولشان چگونه در شهر هزینه می‌شود و روند پیشرفت پروژه‌های شهری چگونه است.

وی ادامه داد: از این رو برای پروژه‌های شهر تهران تابلوی روزشمار نصب کردیم تا شهروندان و رسانه‌ها بتوانند بر عملکرد ما نظارت داشته باشند ، با این کار اگر چه فشار زیادی را بر خود متحمل کردیم اما به این موضوع و آگاه سازی شهروندان از حقوق خود افتخار می‌کنیم.

قالیباف با تاکید براینکه مسئولی که در معرض فشار افکار عمومی نباشد مسئول دلسوزی نیست گفت: روز که ما برای پروژه‌ها روز شمار نصب کردیم تا شهروندان بدانند هر پروژه در چه زمانی باید به اتمام برسد برخی از مسئولین اجرایی کشور که از مسئولین موفق هستند، گفتند با این کار تنها خود را در معرض اتهام قرار می‌دهید و مشکل برایتان ایجاد می‌شود اما همان افراد بعدها این کار را بسیار خوب و تاثیر گذار دانستند.

اظهارات شهردار تهران درباره تونل توحید و سایر پروژه‌های مهم

شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح پل سواره روی روشندلان در جمع خبرنگاران گفت: عملیات عمرانی احداث تونل توحید درست براساس روز شمار به اتمام خواهد رسید.

شهردار تهران در ادامه گفت: عملیات عمرانی تونل توحید با سرعت و دقت در حال انجام است و براساس زمان بندی تعیین شده در روزشمار پروژه عملیات عمرانی به اتمام می‌رسد و در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به جمع آوری کارگاه‌ها و نصب تجهیرات در تونل اقدام خواهد شد.

دکتر محمد باقر قالیباف افزود: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا براساس روزشمار عملیات عمرانی تونل توحید تا 27 روز دیگر به اتمام برسد و پس از آن به 1 ماه زمان برای جمع کردن کارگاه‌ها و نصب سیستم‌های هوشمند، ایمنی،  تجهیزات و سیستم‌های آتشنشانی و ... نیازمندیم و امیدواریم بتوانیم تا روز عید سعید غدیر این تونل مهم و بزرگ شهر تهران را برای تردد خودروها و بهره برداری کامل آماده کنیم.

وی تصریح کرد: جمع کردن کارگاه و نصب سیستم‌های هوشمند و تجهیزات مورد نیاز تونل زمان بر است اما ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که این پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

شهردار پایتخت افزود: در پروژه‌های عمرانی برای رفع معارضین و مشکلات تاسیساتی زمان زیادی صرف می‌شود که کنترل این زمان در اختیار ما قرار ندارد اما اگر مشکلات تاسیساتی و معارضین نبود تمام پروژه‌های عمرانی در مدت زمان بسیار کمتری به اتمام می رسیدند، چنانچه می‌توانستیم عملیات عمرانی احداث تونل توحید را به جای 29 ماه در 20 ماه محقق سازیم.

وی تصریح کرد: تونل توحید در طول تاریخ بلدیه شهر تهران یعنی 90 سال قبل یک پروژه بی‌نظیر است و این پروژه با هیچ پروژه شهری دیگر قابل قیاس نیست.

قالیباف افزود: پروژه تونل توحید از هر لحاظ از نوع طراحی، حجم کار، قیمت تمام شده، تاثیرات ترافیکی و اقتصادی  قابل مقایسه با سایر پروژه‌های شهری نیست و در همه این زمینه‌ها رکورد خواهد زد.

شهردار تهران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اعضای شورای شهر پس از بازدید از تونل توحید زمان احداث و بهره برداری از این تونل را دهه فجر اعلام کرده‌اند آیا این اظهار نظرها شائبه سیاسی دارد، گفت : به طور حتم اگر اعضای شورای شهر بدانند این پروژه یک روز هم زودتر به اتمام خواهد رسید خوشحال خواهند شد و ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد که عملیات عمرانی تونل در زمان مقرر و براساس روز شمار به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه تونل توحید که از نظر حجم کاری 3 برابر تونل رسالت است، در 29 ماه به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت : احداث تونل رسالت 11 سال به طول انجامید ولی کسی نپرسید چرا این پروژه که هزینه برارود شده اولیه اش  5/7 میلیارد تومان بوده پس از 11 سال با 80 میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

شهردار تهران تصریح کرد: ما تمام تلاش خود را برای اجرای پروژه‌های عمرانی با تمام دقت و درکوتاه ترین زمان و کمترین هزینه‌ها خواهیم کرد.

شهردار تهران در ادامه افزود: اگر برج میلاد 10 سال دیگر هم در آن گوشه تهران می‌ماند، کسی سوال نمی‌کرد که این پروژه کی تمام می‌شود، در حالی که برج میلاد یک پروژه تک و با سختی‌های کار بسیار بود که از جمله آن‌ها می‌توان کار در ارتفاع 300 متری با سرمای 36 درجه زیر صفر زمستان سال 86 را مثال زد.

دکتر قالیباف افزود: در عین حال برخی اقلام اصلی این پروژه در تحریم بود و به سختی آن‌ها را تامین کردیم. اما متاسفانه با وجود اطلاع از همه‌ این مسائل برخی رسانه‌ها باز هم به گونه‌ای قلم می‌زنند که خارج از انصاف است، هر چند که تاثیری در روحیه‌ ما ندارد و مردم هم هشیار هستند و قضاوت خود را می‌کنند.

قالیباف در ادامه باز هم از مردم ساکن در خیابان‌های اطراف تونل توحید و محدوده نواب و شهروندانی که از این مسیر تردد می‌کنند عذرخواهی کرد و گفت: هر بار که از این محدوده عبور می‌کنم، سرم را در خودرو پایین می‌گیرم تا کسی من را نبیند و شرمنده مردمی که در آن ترافیک مانده‌اند، نشوم اما به هرحال بهره برداری از چنین پروژه‌هایی بدون تحمل سختی نمی‌شود.

وی ضمن عذرخواهی از مردم محله جوادیه و سایر شهروندانی که از این مسیر تردد می‌کنند، گفت: طراحی پل جوادیه به جهت فنی و زیبایی در خاورمیانه بی‌نظیر است و مردم شهر تهران نباید همواره پل‌های یکنواخت، سیمانی و یا بتنی را تجربه کنند و شهروندان باید زیبایی را در اطرافشان احساس کنند.

وی ادامه داد: این پل به صورت یونیک ساخته می‌شود و ساخت آن در نوع خود بی‌نظیر است، اما در شرایط فعلی چاره‌ای جز اعمال این محدودیت‌ها نداریم و امیدواریم در آینده نزدیک با افتتاح این پل، یکی از گلوگاه‌های مهم شهر تهران با گشایش مناسبی روبرو شود.

شهردار تهران همچنین از افتتاح پل تیرانداز در انتهای خیابان دماوند در آینده‌ای نزدیک خبر داد که به این ترتیب یکی از گلوگاه‌های شرقی تهران نیز با گشایش ترافیکی روبرو خواهد شد.

دکترقالیباف در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که وزیر کشور تاکید کرده که مردم شهر نباید عوارض شهری سنگین پرداخت کنند، اضافه کرد: این که مردم عوارض پرداخت نکنند، درست نیست، پرداخت عوارض برای شهر لازم است، اما باید عدالت در آن رعایت شود ، چرا که در برخی موارد کمترین و بیشترین مصرف‌کنندگان خدمات شهری به صورت مساوی عوارض پرداخت می‌کنند که این عین عدالت نیست و باید اصلاح شود.

وی افزود: کار درست، اصلاح روند اخذ عوارض از مردم است نه این که عوارض از مردم نگیریم، دستگاه‌های دولتی نیز باید عوارض خود را ، بدون تاخیر پرداخت کنند تا فشار کمتری به مردم وارد شود.

شهردار تهران افزود: این درست نیست که یک نفر در شمال تهران و یا مناطق تجاری 20 کیلو زباله تولید می‌کند و یک نفر در مناطق جنوبی و خانه‌های 40 متری نیم کیلو زباله تولید می‌کند، عوارض یکسان پرداخت کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با افزایش تعداد آتش‌سوزی‌های محدوده بازار تاریخی تهران و نبود سیستم‌های ایمنی در این محدوده، گفت: اتفاقات بازار و خسارت‌های وارد شده در بیشتر موارد به دلیل بی‌توجهی و کم دقتی بازاریان به مسائل ایمنی بوده است.

وی افزود: ‌بازار تهران از نقاط آسیب‌پذیر شهر است، اما متاسفانه تجهیزات لازم در آن وجود ندارد و باید نسبت به استقرار تجهیزات ایمنی و دسترسی‌های لازم در زمان وقوع حادثه هر چه زودتر اقدام شود.

کد خبر 92450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز